Hondenbrokken en Multinational

Hondenbrokken en Multinationals

Mars, je weet wel van die chocoladerepen mars, snickers, twix, enz., heeft in 2017 ruim 750 dierenklinieken en veterinaire opleidingsinstituten in Amerika en Canada gekocht.
Je vraagt je misschien af wat dat te maken heeft met onze honden. Het antwoord is, veel meer dan je zou denken en absoluut veel meer dan je zou willen.
Multinational Mars is namelijk ook producent van drie grote merken hondenbrokken en twee grote merken kattenvoeding.
Nu hebben ze in vinger in de pap om diergeneeskundigen te leiden naar hun eigen producten en dat is zeker niet in het belang van jouw hond.

Lees welke invloed dit kan hebben op de keuzes die je maakt voor jouw hond.

Voeding en Multinationals Mars Producten

Multinationals

De invloed van de multinationals op hondenvoeding neemt nog steeds toe. Ter illustratie noem ik de volgende ontwikkeling.

De VCA (Veterinaire Centra van Amerika) is een exploitant van meer dan 750 diergeneeskundige ziekenhuizen in de Verenigde Staten en Canada. Tot het bedrijf behoren ook diagnostische laboratoria en hondenverzorgingscentra.
In 2017 is de VCA opgekocht door Mars. Je kent dat bedrijf vast wel van de repen chocoladesnacks, maar het is ook het bedrijf achter de diervoeders van Pedigree, Royal Canin, Eukanuba, Whiskas en Sheba.
Daarmee is Mars de eigenaar geworden van dierenklinieken en diagnostische laboratoria verspreid over de Verenigde Staten en Canada.

Dit is zeer zorgelijk, want het betekent dat de objectiviteit van onderzoeksresultaten in het geding is en dat bij de scholing van medische dierenspecialisten elke student diergeneeskunde al op de universiteit ingeprent krijgt welke voeding er later in zijn of haar schappen moet staan en aanbevolen moet worden.
Het zal ongetwijfeld op korte termijn overwaaien naar Europa, dus we kunnen wel raden wat er binnenkort aan zit te komen.

Een multinational als Mars ziet de laatste jaren de verkoop van zijn chocoladesnacks dalen, omdat steeds meer mensen zich zorgen gaan maken om het binnenkrijgen van veel suiker. Daarom zet Mars vol in op de andere producten die het maakt, met name honden- en kattenvoer.

Multinationals geven al jaren veel geld uit aan reclamecampagnes en sponsoring van allerlei medische klinieken voor dieren en dierenartspraktijken, ook hier in ons eigen land.
Kijk zelf eens in de schappen achter de balie van je dierenarts en je zult meestal zien dat er merken staan als Pedigree, Royal Canin, Eukanuba, Hill’s en Purina.

Wat je misschien niet weet is dat vooral veel van deze bekendere merken eigendom zijn van grote multinationals:
Royal Canin en Pedigree zijn van Mars.
Eukanuba WAS van Procter & Gamble.
Hill’s is van Colgate/Palmolive.
Purina is van Nestlé.

Al die merken zijn dus in handen van multinationals, die de middelen hebben om hun producten te promoten, zoals anderen dat niet hebben.
Je kunt vast zelf wel een antwoord geven op de vraag of het hart van deze multinationals ligt bij het maken van iets goeds voor je hond of dat ze een handige manier hebben gevonden om van hun productieresten af te komen en daar ook nog flink geld mee te verdienen.

Voor Procter & Gamble, Colgate/Palmolive en Nestlé zal het schrikken zijn dat Mars nu een positie heeft bereikt waarin ze een enorme voorsprong kunnen nemen. De concurrentie achter je laten, noemen ze zoiets.
Mars heeft inmiddels ook al het merk Eukanuba overgenomen van Procter & Gamble. Zo is een voedingsgigant ontstaan die het niet zo nauw neemt met het welzijn van dieren, dus ook het welzijn van jouw hond.

Dierproeven

Laten we eens kijken wat deze multinationals (en ook enkele anderen) aan methodes hanteren om tot hun zogenaamd geweldige hondenvoeding te komen.

PvdD

In januari 2004 stelde de Partij voor de Dieren kamervragen naar aanleiding van een uitzending van Tros Radar op 1 december 2003. Die uitzending ging over dierproeven van IAMS en liet zien hoe honden onder vreselijke omstandigheden proeven moesten ondergaan.
IAMS was een gezamenlijk project van Proctor & Gamble en Mars, inmiddels is het een dochteronderneming van Mars.

Hoewel de plotselinge publiciteit ervoor zorgde dat IAMS de honden uit het betreffende laboratorium heeft laten halen en herplaatst, voert IAMS op andere locaties nog steeds dierproeven uit op honden en katten. Deze dieren zien dus nooit de buitenzijde van de onderzoekslaboratoria.

Volgens de Partij voor de Dieren waren er meerdere grote diervoederfabrikanten die dergelijke proeven doen en hiervoor honden en katten in een laboratorium houden, waaronder Pedigree, Cesar, Whiskas, Sheba, Frolic, Catsan, Kitekat, Proplan, Dog Chow, Gourmet, Felix, Tom Poes, Purina, Royal Canin en Fokker.

De Partij voor de Dieren stelde dat er geen dierproeven mogen worden uitgevoerd ten behoeve van diervoeders, omdat deze proeven niet nodig zijn om goed diervoeder te produceren.

PETA

Misschien ken je PETA, op Facebook kun je met hun sjablonen je profielfoto voorzien van een kader, altijd gericht op je liefde voor dieren.

De letters PETA staan voor People for the Ethical Treatment of Animals, een non-profit organisatie gericht op dierenwelzijn.

Een vrijwilliger van deze dierenrechtenorganisatie PETA werkte enkele maanden undercover in het proefdierenlaboratorium dat IAMS (dus ook namens Eukanuba, Royal Canin en Pedigree) had ingeschakeld en filmde daar hoe de dieren in kooien van traliewerk zonder enige afleiding getest werden met alle stress van dien.

Stembanden van de dieren werden onklaar gemaakt om het geblaf onmogelijk te maken, dieren met open wonden moesten informatie verschaffen hoe de bloedvaten van de dieren reageerden op het toegediende hondenvoer en van volkomen gezonde honden werden de nieren verwijderd voor het testen van de brokken voor nierdiëten.

Later werd duidelijk dat Hill’s en Purina er dezelfde praktijken op nahouden en zo zien we alle merken van de multinationals verbonden aan deze vreselijke dierenmishandeling.

Reclame

Wie geld heeft kan geld verdienen. Helaas is dat in de wereld van hondenvoeding niet anders. De multinationals hebben het geld en gebruiken dat om nog veel meer geld te verdienen.

Ten eerste door reclame te maken voor hun producten. Filmpjes met schattige hondjes in beeld die blij over een veld rennen. Dat beeld gekoppeld aan hun producten en veel baasjes smelten voor die lieve hondjes en denken dat ze met die voeding dan wel iets geweldigs doen voor hun eigen hondjes.

Laatst keek ik op tv naar een voetbalwedstrijd van Barcelona en de hele boarding om het veld was gevuld met reclame voor Royal Canin. Tja als je daar 90 minuten naar kijkt, dan staat het onbewust in je netvlies gegrift en wat gebeurt er als je dan in de winkel voor de schappen staat en een keuze moet maken?

Op deze manier slagen de multinationals erin een hondenvoeding te maken van afvalproducten en er via spetterende reclames een enorme winst op te behalen.

Gevolgen

Dat deze fabrikanten in hun voeding stoffen gebruiken die schadelijk voor de hond zijn is voor hun geen bezwaar, alles draait immers om het geld.

Het zijn dan ook vooral deze merken die zich schuldig maken aan het gebruik van de in de voedingsspecial besproken slechte stoffen. De landbouwgiffen BHA, BHT, propylgallaat en ethoxyquin worden gebruikt om de brokken heel lang houdbaar te maken.
Ook MSG wordt gebruikt, een smaakstof die wij kennen van chips. Je begint te eten en het signaal naar de hersenen dat de maag vol begint te raken wordt verstoord.
Om het compleet te maken gooien ze er ook nog geur-, kleur- en smaakstoffen in. Denk het eens in, de geweldige neus van een hond en dan dit soort stoffen, het is belachelijk, het is schaamteloos en het is slecht voor de gezondheid van de hond.

De prijs van deze producten is bovengemiddeld. Niet omdat de grondstoffen zo prijzig zijn, maar omdat de reclamekosten terugverdiend moeten worden en dan nog een flinke winstmarge er bovenop.
Het is te erg voor woorden dat er geld wordt verdiend op een manier die zo slecht is voor de gezondheid van je hond.

Sterker nog, zodra de honden daadwerkelijk bepaalde kwalen krijgen, zoals een slechte vacht, haaruitval, tandsteen, diarree, gewrichtsproblemen, verstopte anaalklieren en meer van dat soort kwalen, dan hebben ze de volgende oplossing al in de schappen van de dierenarts geplaatst, dieetbrokken, light brokken, hypoallergene brokken, enz. enz.
Laten die nou “toevallig” ook van de merken van deze multinationals zijn en laten die nou “toevallig” wat duurder zijn dan de normale brokken. Wederom rinkelt de kassa van deze voedingsgiganten.

Dierenartsen

Dat dierenartsen hieraan meewerken verbaast je misschien, maar besef wel dat dierenartsen geen voedingsdeskundigen zijn. In de 6-jarige opleiding tot dierenarts is er slechts zeer geringe aandacht voor voeding.

Daarbij kun je wellicht ook twijfelen aan de ethiek van sommige dierenartsen, maar daarover durf ik niet te oordelen. In ieder geval verdienen de dierenartsen ook flink aan deze deals met de grote merken en uiteraard als je geregeld met je hond bij die dierenarts komt om de volgende aan slechte voeding te wijten kwaal te laten behandelen.
Voeg daar de zogenaamd noodzakelijke jaarlijkse cocktailentingen aan toe, ook een vaste bron van inkomsten van dierenartsen, en het plaatje is compleet.

In de Verenigde Staten en Canada heeft de maker van Royal Canin en Pedigree het nu dus voor elkaar dat de medische dierenwereld naar hun wensen gaat adviseren. De commercie wint het van de beroepsethiek.

De toename van honden met voedselintoleranties of allergieën, van honden met maag-, lever- of andere vormen van kanker, van honden met epilepsie is helaas vaak te wijten aan het voeden met slechte brokken, juist ook van die grote merken (waarvan je dat waarschijnlijk niet had verwacht).
Dierenartsen varen er wel bij, de inkomsten stromen binnen en dan geven ze ook nog vaak het advies om dieetbrokken of zoiets te geven van dezelfde merken, die ze dan “toevallig” zelf in de schappen hebben staan. Het commerciële cirkeltje is daarmee rond.

Lees de voedingsspecials om te ontdekken waarom bepaalde voeding slecht is voor jouw hond.

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.